
Cesta produktu od nápadu po e-shop je pořádně náročná, potvrzuje Tereza Nová
Florentine není jen kosmetická značka – je to spojení valašských bylinkářských tradic s moderní vědou a inovativními ingrediencemi z celého světa. Zakladatelka Tereza Nová si dává záležet na každém detailu, od ručního sběru bylin po sofistikované receptury, hlavní vývoj může trvat i rok. Florentine si zakládá na průhlednosti, kvalitních surovinách a udržitelnosti, přičemž klade důraz na péči o pleť aktivních žen, unavených maminek i těch, kteří hledají naprostou kvalitu. Jak vznikla myšlenka této jedinečné značky a jaké výzvy musela Tereza Nová překonat? O tom všem se dočtete v našem rozhovoru.
· Můžete nám představit projekt Florentine? Jaký je jeho hlavní koncept a cíle?
Florentine je kosmetická značka, která kombinuje bylinkářskou valašskou tradici a zároveň funkční laboratorně zpracované přírodní extrakty. Produkty sestavuji a vyrábím sama. Ručně sbírám byliny, maceruji je v olejích, dělám hydroláty. Ale zároveň je kombinuji s patentovanými látkami z celého světa. Ať jde o látky z mořských řas, které jsou mými nejoblíbenějšími, tak různé květové a rostlinné extrakty, za kterými stojí precizní výzkum a skvělé výsledky na pleti. Florentine tedy není jen olej, másla a bylinky. Receptury jsou velmi sofistikované a jejich vytvoření někdy trvá i celý rok. Cílem značky je představit ženám kvalitní českou kosmetiku z českých i zahraničních zdrojů, která sice není 100% veganská, ale je zcela bez krutosti, ctí zásady non-toxic (80% produktů odpovídá přísným standardům non-toxic) a je opravdu funkční.
· Jak a proč vznikla myšlenka Florentine? Co bylo hlavním impulsem pro jeho založení?
Florentine vznikla prvně jako zábava a nadšení. Vyráběla jsem kosmetiku pro sebe a pro své blízké. Brzy jsem pochopila, že mohu neuvěřitelně luxusní a kvalitní produkt vyrobit sama doma a svým složením dalece převyšuje komerční kosmetické značky, u kterých platím hlavně za prestiž a logo než za skutečnou kvalitu. Ze začátku jsem neměla ambice vytvořit vlastní značku. Ale díky nadšení okolí vznikla Florentine. Oficiální značkou se stala 8 let od vytvoření prvního produktu u mě doma v kuchyni.
· Čím se Florentine odlišuje od jiných podobných projektů nebo značek na trhu?
Florentine je jiná svým přístupem k zákazníkům a zákaznicím. Zákaznice mi běžně píšou a ptají se na produkty, na složení. Otevřeně s nimi komunikuji. Florentine je transparentní značka. Takže pokud mi někdo napíše, proč je v opalováku oxid titaničitý, upřímně se rozepíšu o všem, co by zákaznice měla vědět. Myslím, že je kolem Florentine již docela hezká komunita. Mám stálé zákaznice, jejichž jména už znám a těší mě, že se k produktům neustále vracejí.
Dále se Florentine liší svou hlavní hodnotou: Nikdy nedělat nic v nesouladu s přírodou. Tak tedy hledám dodavatele, kteří znají své farmáře. Chci vědět, zda vědí, jak se konkrétní plodiny pěstují. Zda farmáři dostali adekvátně zaplaceno. Používám výplně do balíčků, které se vyrábějí z houbového mycélia a odpadu. Snažím se mít snadno recyklovatelné lahvičky a kelímky. Ta cesta je někdy složitější než se zdá. Vše neustále zlepšuji a hledám nové cesty. Ten vývoj není nikdy u konce. Ale záleží mi na tom, abych nebyla přírodě nic dlužna. Držím se svých ideálů.
· Jaké produkty momentálně nabízíte, který z nich je podle Vás a největším hitem? Co ho dělá tak výjimečným?
Chtěla bych, aby byla Florentine komplexní. Aby si v ní každá zákaznice našla jednoduchou ale účinnou péči pro svou pleť, která nezklame. Tak nabízím produkty od pleťových masek, po séra, krémy, ale také opalovací řadu nebo tuhé šampuky na vlasy. Hitem je jednoznačně hydratační sérum s anti-age účinkem ONNA-BUGEISHA. Je to jemné sérum, které vyživí pleť a okamžitě můžete pozorovat, jak je pleť šťavnatější a prozářená.
· Plánujete do budoucna nějaké nové produkty nebo inovace? Můžete nám dát nahlédnout do toho, co chystáte?
Vždy si říkám, že po uvedení nové řady končím! A už nic nového vymýšlet nebudu. Ta cesta produktu od nápadu po e-shop je pořádně náročná. Ale jsem hlavně člověk kreativní a ta kreativní fáze je prostě má nejoblíbenější. Takže teď už míchám 7. verzi bronzerů na tváře, která snad už bude finální. A také třpytivého výživného tonika na pleť. Krom toho ještě spolupracuji s profesionálními kadeřnicemi na nových typech tuhých šamponů. Ano, novinky budou. A moc se na ně těším.
· Co tě osobně nejvíce motivovalo k vytvoření Florentine? Máte k tématu nějaký hlubší vztah?
Motivovaly mě mé děti. Prvně jsem začala s dětskou BIO kosmetikou. Ale postupně mi došlo, že děti toho tolik nepotřebují. Ale my mámy! My ženy v jednom kole, na které je v dnešní době vyvíjen takový tlak! My potřebujeme péči. A tak vznikla Florentine.
· Jaké byly největší výzvy při budování značky nebo projektu?
Jé, těch bylo. Pamatuji si, jak jsem seděla před jedním z mnoha úřadů na obrubníku a plakala jsem, že už nemůžu dál. Jsem taková naivka, chtěla jsem jen vyrábět krásné věci a najednou nevím, kde mi hlava stojí. "Potřebujete razítko, které potvrdí tohle razítko a pak si to celé skočte ještě potvrdit tamtím razítkem." Ale uznávám, že jsem měla také štěstí na lidi. Třeba v laboratořích, kde mi dělají testy a zpracovávají bezpečnostní listy a analýzy produktů, tam jsem narazila na skvělou ženu, která mi dodnes pomáhá s recepturou. Když zakládáte kosmetickou značku, je fajn nebýt na to sama. Já jsem byla v kontaktu s kamarádkou, která měla již krásně rozjetou kosmetickou firmu a díky ní jsem si udělala představu o tom, co vše musím zařídit a na co se připravit. Celý proces trval asi 3 roky. A stále čelím výzvám. Nařízení ohledně kosmetických surovin se neustále mění. A vy to všechno musíte sledovat a reagovat. Někdy jsem z toho vyčerpaná. Ale mám bezvadné zákaznice, které mi píšou opravdu snad denně a to vás prostě žene kupředu a skáčete i přes tu hromadu nastražených klacků lehčeji. Dnes zase já pomáhám jedné ženě, která by ráda měla svou značku parfémů. Je to cesta. A každý, kdo se pro ni rozhodne, by měl být podpořen. V dnešní době není vůbec problém mít svou značku kosmetiky přelepováním etiket z AliExpressu nebo jako známá tvář z Instagramu nadiktovat své přání nějaké výrobní firmě, nechat to celé na ní, a za pár měsíců představit svou vlastní kosmetickou značku. To je dost nefér. A proto i já sama obdivuji všechny férové firmy a podnikatele, kteří na sobě makají a od základů vybudují něco, co má opravdu hodnotu.
· Jak probíhá vývoj nových produktů/služeb pod Florentine?
Jsem nadšená tvůrkyně. Takže pokud bych si mohla vybrat práci snů, vyškrtla bych ze své práce všechno to nekončící papírování a další pro mě celkem nudné, ač nutné, povinnosti a jen bych tvořila. Produkty většinou vznikají tak, že mě něco nadchne, třeba jako teď bronzery a já pak hledám cestu, kterou se chci vydat: Chci, aby byly více pigmentové či více projasňující? Zkusím si několik verzí a pak je na sobě nosím. Mastnější produkt na sebe vázal víc nečistot ve městě, po chvíli nebyl tolik vidět. Pigmentový produkt zase pleť vysušoval. A v té chvíli hledám kompromisy. Samozřejmě také zkouším i konkurenční značky. Snažím se dostat do bodu, kdy je ten můj produkt nejlepší ze všeho, co jsem kdy zkusila. A pak jej připravuji na testy. A to už je ta trochu nudnější fáze přípravy.
· Jaký typ lidí nejvíce oslovuje Florentine? Máte nějaký konkrétní okruh zákazníků nebo komunitu, na kterou cílíte?
Cílím na ženy mého věku, takže od 30 let, které hledají stálé produkty. Myslím, že mladší ženy a dívky více experimentují. Já se snažím nabídnout kompletní péči, kterou pleť bude dlouhodobě milovat. A bude na pleti znát. Cílím na ženy,které toho mají moc, jsou přetažené, unavené a chtějí v dnešním světě vypadat svěže a zdravě. Snažím se produkty navrhovat tak, aby podpořily pleť aktivních žen, nevyspalých maminek nebo žen na vysokých postech, které si potřebují odpočinout a načerpat sílu třeba u chvíle s příjemnou maskou na pleti. Ale mám také produkty pro děti (opalovací máslo a máslo na tělo) nebo pro teenagery (sérum pro teen pleť).
· Jaké trendy v oboru sledujete? Je něco, co Vás momentálně nejvíc inspiruje nebo ovlivňuje?
Sleduji menší značky, které fungují podobně jako Florentine a vyrábějí sofistikované přírodní produkty. Baví mě všechno kolem kosmetiky. Mám ráda i některé značky korejské kosmetiky. Ale opravdu se zajímám jen o ty přírodní. Pokud zjistím, že má značka ve složení nesmysly, které jdou dnes již nahradit přírodní cestou, dál mě nezajímá. Mám ráda všelijaké face metody jako face jógu, bukální masáže, světelnou terapii. Všechny tyto neinvazivní techniky, mnohdy spojené i s trendem biohackingu mě zajímají.
· Jak si představujete ideální budoucnost Florentine? Jak byste chtěla, aby ji lidé vnímali?
Jak jsem zmínila, Florentine kolem sebe vybudovala komunitu. Představuji si, že by jednou mohla být menší, leč prestižní značkou, kterou si najde žena, která chce ustálit svou rutinu. Kosmetika bez dalších experimentů. Nemám za cíl vybudovat velkou kosmetickou firmu, naopak mě láká mít něco, co budu mít stále pod kontrolou, budu ve výrobě, budu prostě u toho. Ne někde v kanceláři a na předváděcích akcích. Baví mě, že tvořím pro lidi, kterým produkt pak dám do krabičky a následně osobně posílám. Asi bych to přirovnala ke švadlenám, které vám ušijí luxusní kousek na počkání. Nemám v úmyslu nasytit trh, ale vyrábět pro ženy vždy čerstvé šarže v omezených kusech, udržet perfektní kvalitu a dělat něco krásného. Florentine zdobí etikety, které vytvořily české malířky a ilustrátorky. Mám v plánu prostě dělat věci krásné a kvalitní tak, jak to jen lze.